Hoogsensitiviteit, zó gebruik je het in je voordeel!

Hoogsensitiviteit, zó gebruik je het in je voordeel!

Hoogsensitiviteit. Vaak wordt er wat lacherig over gedaan of wordt het fenomeen niet volledig begrepen. Toch is het wel degelijk een verschijnsel, waar ongeveer twintig procent van de mensen mee wordt geconfronteerd. Je bent niet simpelweg een huilebalk, een piekeraar of een angsthaas. Nee, jouw zenuwstelsel is daadwerkelijk veel gevoeliger voor prikkels van buitenaf. Ook ik ben hoogsensitief en leer hier langzamerhand steeds beter mee omgaan! 

Als ik terugkijk op mijn eigen leven, was ik als kind al hooggevoelig en merkte ik dat verschillende prikkels van buitenaf mij meer van mijn stuk brachten, dan dat dit het geval was bij vrienden en vriendinnen. Zo was ik gevoelig voor de stemming van mensen om mij heen, en kon een simpele geur bij mij hele sterke herinneringen of associaties oproepen. Ook kon het mij diep raken als iemand onaardig of kortaf op mij reageerde. Als puber heb ik hier wel altijd mee in mijn maag gezeten. Waarom trok ik mij alles zo aan en had ik dikwijls last van paniekaanvallen? Terwijl mijn vriendinnen veel gemakkelijker door het leven leken te gaan…

Hoogsensitiviteit, soms erg lastig. Maar zó gebruik je het in je voordeel!

Als hoogsensitief persoon ben je gevoeliger voor lichamelijke symptomen die te maken hebben met stress en ook heb je sneller last van angstige gedachtes. Ik ben nu 26, maar ook nu merk ik mijn sensitiviteit nog dikwijls op. Ik kan af en toe last hebben van angstgevoelens, zonder dat er iets aan de hand is en ik ben soms ook moe en ”op” zonder grote inspanningen te hebben verricht.

Echter, ik weet nu beter wat mij helpt en weet ik deze gevoeligheid op een positieve manier te gebruiken. Zo voelde ik tijdens mijn middelbare schooltijd nog vaak de druk om mij toch te conformeren, en niet toe te geven aan mijn behoefte aan momentjes voor mezelf. Deze momentjes had en heb ik wel echt nodig om dingen te verwerken of een plekje te geven, of soms om simpelweg tot rust te kunnen komen. Dit doe ik dus nu wel. Ik heb één of twee avonden per week nodig voor mezelf en wat te lezen of een serie te kijken. Ook helpt het om af en toe uit te spreken dat iets me raakt. Of dit nu tegen mijn vriend is of tegen mij vriendinnen: het lucht op.

Hoogsensitiviteit, soms erg lastig. Maar zó gebruik je het in je voordeel!

Gelukkig ben ik gezegend met hele lieve mensen om mij heen die mij door en door kennen. En ook weten dat ik gewoon wat ”meer” of intenser voel dan hen. Ik ben blij met deze gevoeligheid. Ik weet precies wat er om me heen gebeurt. Hoe mensen in elkaar steken, en of ik mij ergens prettig bij voel of niet. Handig toch?

Liefs, Lieve

23 Reacties

  1. 5 juni 2017 / 07:22

    Fijn dat er aandacht aan geschonken word. Ik heb het nooit geweten dat is HSP ben. Tot ik twee jaar geleden bij een coach kwam, Bianca van Lief zijn voor jezelf, die mij vertelde waarom ik soms zo overprikkeld ben.
    Sonja onlangs geplaatst…Met de actieve werkstoffen van houtskool | BaleaMy Profile

  2. 5 juni 2017 / 11:24

    Ik ben zelf niet HSP maar ik ken wel een vriendin die het is. Alles wat je al laatste zeg herken ik zo in haar. Zij in ontzettend lief en voelt bepaalde situaties feilloos aan. Vind het ook altijd heerlijk met haar af te spreken omdat het gewoon altijd 10 lage dieper gaat en connectie daarmee veel sterker is.

  3. Angela
    5 juni 2017 / 11:28

    Ik herken dit ook zo erg! Ik ben ook echt super gevoelig, en kan heel snel om dingen huilen. 🙁 Niet altijd even makkelijk.

  4. 5 juni 2017 / 12:10

    Ik herken hier veel van, vooral heel vatbaar voor prikkels (geluiden) van buitenaf. Ik werk daarom ook vaak met mijn hoofdtelefoon op. En ik merk idd ook dat nood heb aan avonden alleen, soms is het eventjes genoeg geweest!

  5. 5 juni 2017 / 12:25

    Sinds de diagnose ASS bij mijn man ben ik aan zelfreflectie gaan doen. Mede doordat ze het bij het autisme centrum bijzonder vonden dat ik het eigenlijk al jaren wist/voelde en zijn ouders, werkgever, vrienden niet. Ik prikte door het masker heen, want hij verbloemt het door een hoge intelligentie. Hierdoor ben ik ga nadenken, etc, en ik kom tot de conclusie dat ik veel dingen altijd al extreem voel en aanvoel.
    Bianca Ronday onlangs geplaatst…Unboxing: Loot Crate Wizarding World meiMy Profile

  6. 5 juni 2017 / 15:00

    Heel verhelderend om te lezen! Ik heb ook sinds een jaar of twee het besef dat ik hoogsensitief ben. Ik ben vooral heel gevoelig aan geluid en kan me dan ook snel angstig of ongemakkelijk voelen in bepaalde situaties. Ook reageer ik veel emotioneler dan anderen, maar gelukkig weten de meeste mensen uit mijn omgeving dit ondertussen. 🙂 x

  7. 5 juni 2017 / 17:34

    Wat vervelend om te hebben denk ik, maar fijn dat je er een positieve draai aan hebt kunnen geven!

  8. 5 juni 2017 / 17:59

    Ik ben ook hoogsensitief, dus lees zeker herkenbare dingen. Ik voel werkelijk álles aan, wat soms super irritant is. Maar de laatste jaren probeer ik steeds meer de voordelen er van te zien. Al blijft het wel uitputtend om zo extreem gevoelig te zijn. Elke dag heb ik minimaal 2 momenten voor mezelf nodig waarin ik echt alleen moet zijn. Gelukkig kan ik nu met veel dingen goed omgaan! Is een kwestie van tijd en onderzoeken wat werkt, heb ik ondervonden. 🙂
    Sandra onlangs geplaatst…Photo Diary #106 | Eigen bedrijf, Fitbit Charge 2 & lieve verrassingMy Profile

  9. 5 juni 2017 / 21:00

    Prachtig geschreven! Zelf ook last van HS en vind het nog steeds heel erg lastig om hiermee om te gaan. Telkens in een depressie en zware tijden, we gaan er steeds wel iets beter mee om maar het is wel lastig !
    Charel onlangs geplaatst…Waffle maker van CoolgiftMy Profile

  10. Sandra
    6 juni 2017 / 09:03

    Wat goed dat je hier aandacht aan geeft! Ik heb er zelf ook “last” van.

  11. 3 juni 2018 / 22:47

    Positieve insteek. Heel fijn omdat het vaak als een last wordt ervaren.
    Ik ben wel benieuwd naar verdere tips om het in je voordeel te gebruiken.
    Als copings mechanisme heb mij door de jaren getraind om me af te sluiten voor de energie van anderen om me heen, vooral in drukke ruimtes of omgevingen. Meestal concentreer ik me op 1 punt of persoon. Hierdoor wordt de rest meestal onzichtbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: