Je gezondheid boosten? Gebruik dan deze zaden en pitten!

Je gezondheid boosten? Gebruik dan deze zaden en pitten!

Wat eet jij om je gezondheid een extra boost te geven? Heb je wel eens gedacht aan zaden en pitten? Naast een gezond voedingspatroon volgens de koolhydraatarme methode bijvoorbeeld, stimuleren zaden en pitten een ideale bloedsuikerspiegel, cholesterol en bloeddruk. Je kan ze toevoegen aan salades, smoothies, Griekse yoghurt of gezonde snacks. Super makkelijk in gebruik en ook nog is enorm voedzaam. Geen “hippe superfoods”, ze zijn daadwerkelijk gezond! Voeg de volgende zaden en pitten eens toe aan je menu en ervaar het zelf.

#1 Chiazaden

Chiazaden zitten boordevol vezels, omega-3 vetzuren en antioxidanten. Uit onderzoek is gebleken dat het eten van chiazaden bepaalde omega-3 vetzuren in je bloed verhogen. Deze vetzuren verlagen de kans op ontstekingen in je lichaam. Maar dat niet alleen! Chiazaden kunnen je bloedsuikerspiegel verlagen en stabiliseren, waardoor je langer een verzadigd gevoel ervaart. Wil jij snel gewicht verliezen? Dan stimuleert een verzadigd gevoel zeker het afvalproces. Het maakt niet uit of je hele of gemalen chiazaden gebruikt; het effect blijft hetzelfde. Genoeg redenen om eens een lekkere chiapudding te maken voor het ontbijt (of als hypergezond toetje!).

#2 Sesamzaad

Sesamzaadjes vind je in veel Aziatische gerechten. Of wat dacht je van tahini, een pasta op basis van sesamzaadjes? Deze zaadjes bevatten een hoog gehalte aan eiwitten, vezels en onverzadigde vetten. Ook bevat sesamzaad lignanen, met name sesamin. Dit is een plantaardig stofje die lijkt op het lichaamseigen oestrogeen. Te weinig oestrogeen in het lichaam hangt vaak samen met allerhande hartaandoeningen en zelfs borstkanker. Heb je een tekort aan oestrogeen in je lichaam? Breng je hormonen dan weer in balans met de lignanen uit sesamzaadjes.

Je gezondheid boosten? Gebruik dan deze zaden en pitten!

#3 Pompoenpitten

Je vindt ze weer overal: pompoenen. Gooi jij de pitten van de pompoen altijd weg? Niet doen! Pompoenpitten zijn namelijk erg gezond en bevatten onder meer eiwitten, enkelvoudige onverzadigde vetten, mangaan en magnesium. Daarnaast zijn pompoenpitjes een uitstekende bron van fytosterolen. Dit zijn stoffen die het totaal cholesterolgehalte in je bloed kunnen verlagen. Diverse onderzoeken tonen aan dat het consumeren van pompoenpitten het risico op borstkanker verminderd en prostaataandoeningen kan verhelpen. Je kunt pompoenpitjes door een gezonde lunchsalade gooien voor een extra ‘bite’. Of rooster ze met verschillende kruiden: de ideale snack!

#4 Zonnebloempitjes

Je hebt ze vast al eens als snack gezien: de zonnebloempitjes. Deze pitjes bevatten veel eiwitten en vitamine E. Het eten van zonnebloempitjes wordt in verband gebracht met vermindering van ontstekingen bij mensen van middelbare en oudere leeftijd, waardoor de kans op hartaandoeningen aanzienlijk verkleind wordt.

Uit een onderzoek blijkt dat de mensen die zonnebloempitjes op tenminste vijf momenten per week aan de maaltijd toevoegde, verlaagde niveaus van C-reactief proteïne (CPR) lieten zien. CPR is een chemische stof die veelal in verband wordt gebracht met ontstekingen. Zonnebloempitjes kun je heel eenvoudig meenemen als snack, maar zijn ook een fijne toevoeging aan je ontbijt of lekker door de salade.

Zo zie je maar dat een kleine toevoeging aan je maaltijd enorm veel gezondheidsvoordelen kan geven en het afslanken kan bevorderen. Dat is toch leuk!

Voeg jij zaden en pitten toe aan je voedingspatroon?

 

14 Reacties

  1. 22 december 2017 / 09:36

    Hier elke dag een lepel lijnzaad in de muesli ‘s morgens meer eigenlijk niet.Al maakte ik voorheen mijn eigen muesli en deed er dan ook zonnebloempitten etc in, misschien it toch weer eens gaan maken.

  2. Angelina
    22 december 2017 / 09:38

    Interessant om te weten! Sezamzaad en zonnebloempitjes heb ik weleens gegeten. Maar voor de rest eet ik eigenlijk weinig zaden & pitten.

  3. 22 december 2017 / 12:01

    Sinds mijn zuid amerika avontuur ben ik dol op chia. De andere pitjes en zaden gebruik ik graag in brood en granola!

  4. 22 december 2017 / 14:36

    Moet zeggen dat ik niet echt geloof in ‘superzaden’ of echt ‘powerfood’. Heb een hele tijd chiazaad vermengt in mijn griekse yoghurt ‘s morgens maar doe het nu al een poosje niet meer want merkte geen verschil.
    Sofie Katelijne onlangs geplaatst…Designer Lust: My WishlistMy Profile

  5. Shiva
    22 december 2017 / 19:29

    Ik heb er zelf nooit onderzoek naar gedaan maar vind zaden in het algemeen gewoon lekker om toe te voegen 😀

  6. Marloes
    22 december 2017 / 19:47

    Ik heb het een tijd bij mijn ontbijt gebruikt, maar nu eigenlijk helemaal niet meer.

  7. 7 januari 2018 / 11:05

    Chiazaad is zoiets waarvan ik nooit weet waar ik het in moet stoppen. Maar over het algemeen eet ik deze andere zaden wel, met name in gezonde muesli.
    Josine onlangs geplaatst…Sunday Stories: terugblik op 2017My Profile

  8. 20 januari 2018 / 12:14

    klink lekker… Maar ik zelf eet nooit zaden, eerlijk gezegd zeg me dat niks.
    Lijk noten eet ik dan wel..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: