Gespannen kinderen: wat kan je er tegen doen?

Gespannen kinderen: wat kan je er tegen doen?

Spanning, het is een fenomeen waar iedereen veelvuldig mee te maken krijgt in het leven. Als ouder heb je genoeg spanning en soms ook stress omtrent je kinderen. Je vraagt je constant af of je iets beter had kunnen doen of iets had kunnen voorkomen. Het is in ieder geval je doel om je kinderen zo veel mogelijk te verlichten van moeilijkheden. Toch gaat er een moment in het leven van je zoon of dochter komen waarbij er sprake is van spanning.

Gezonde spanning ervaren ze bijvoorbeeld van competitie tijdens het sporten of van een verjaardagsfeestje. Ook spanning voor school gaan ze (ooit) ervaren of daar hebben ze nu al mee te maken. En dat is niet erg want dat hebben ze nodig om te kunnen presteren. Toch zijn er mijlpalen die niet alleen voor spanning maar ook voor stress kunnen zorgen. Een rekentoets, de Cito-toets, overhoringen, repetities, examens en alle zaken waarvoor er gepresteerd moet worden. Het kunnen zaken zijn die niet-gezonde spanning bij je kind losmaken. Hoe kan jij in dit geval een positieve rol spelen?

1. Overzicht creëren

Het gevoel van door de bomen het bos niet meer zien. Dat ken je vast maar hoe ouder je wordt, hoe makkelijker het wordt om meer overzicht voor jezelf te houden. Kinderen zijn daar veel minder bedreven in en juist richting de pubertijd wordt de struggle nog groter als ze veel meer op hun pad krijgen. Een sociaal leven, sport, school, hobby’s, sociale media. Het moet allemaal naast elkaar bestaan dus het is niet raar als er soms iets in het geding komt zoals school. Help ze daarom met het overzicht houden en goed hun tijd in te delen. Ga samen zitten en maak een tijdschema waarin je activiteiten indeelt en laat zien dat er soms prioriteiten gesteld moeten worden. Het zal ervoor zorgen dat je kind een houvast heeft en op tijd start met langdurig werk (met name voor school). Op tijd leren voor die toets of goed voorbereid zijn, het neemt allemaal een hoop potentiële stress weg. Hoe jonger ze zijn als je hiermee begint, hoe meer baat ze hierbij hebben op latere leeftijd. Help ze het overzicht te creëren en houden, dat scheelt veel verrassing en dus onnodige stress.

2. De tijdplanning zo efficiënt mogelijk inrichten

Het is makkelijk gezegd om een tijdplanning te maken, maar hoe maak je die zo efficiënt mogelijk? De crux zit erin een goede afwisseling in activiteiten en taken op te schrijven. Is je kind wat ouder, dan zal er steeds meer schoolwerk bij komen. Denk maar eens aan de hoeveelheid vakken waarin ze eindexamen moeten doen bijvoorbeeld! Het is dan ook belangrijk om tussen die leermomenten door leuke en ontspannende activiteiten in te plannen. Dit zijn namelijk de momenten waarop de hersenen tijd krijgen om alle informatie te verwerken. Een leermoment moet dan ook nooit te lang duren: op een gegeven moment nemen de hersenen geen nieuwe informatie meer op en is het tijd voor ontspanning. Genoeg pauze dus inplannen en genoeg ruimte voor ontspanning. En over ontspanning gesproken…

3. Laat ze voldoende slapen

Er kunnen niet genoeg onderzoeken bijgehaald worden die aantonen dat voldoende slaap ongelofelijk belangrijk is. Toch maken drukke levens waarin sociale media, veel sociale contacten en activiteiten een rol spelen het iedereen moeilijk. Daarbij komt dat alle kinderen de grenzen opzoeken van laat opblijven en niet willen slapen. Probeer hier afspraken over te maken en leg het belang uit van voldoende rust. De geest heeft tijd nodig om te herstellen en om indrukken te verwerken. Hoe beter dat gebeurt ’s nachts, hoe beter er de volgende dag gepresteerd kan worden. De geest is weer fris en hersteld waardoor een vol hoofd (stress) minder snel zal voorkomen. Probeer de slaapuren mee te nemen in de tijdplanning en plan er voldoende tijd voor in. Met name jonge kinderen moeten langdurig kunnen rusten. Zijn ze wat ouder? Plan dan ook zeker 8 uur slaap in. Zorg daarnaast voor een kalme, ontspannen omgeving waarin ze goed kunnen inslapen. Haal onnodige afleiding weg en maak bijvoorbeeld een afspraak dat de smartphone na 20:00 uur in de la gaat. Voldoende slaap betekent een sterk verminderde kans op stress.

4. Op de juiste manier met zenuwen omgaan

Het is een wezenlijk onderdeel van ons dagelijkse bestaan, zenuwachtig zijn. De een lijkt er meer last van te hebben dan de ander. Schijn bedriegt echter want uiteindelijk is iedereen van binnen zenuwachtig om te moeten presteren. De vraag is echter hoe je er zo goed mogelijk mee om kan gaan. Het gaat wellicht tegen je gevoel in maar juist de zenuwen erkennen en laten komen, is de beste manier om ermee om te gaan. Leer je zoon of dochter goed naar het gevoel te luisteren. Is er sprake van zenuwachtigheid? Accepteer het en wees je ervan bewust. Daarnaast is het niet een kwestie van goed of fout bij zenuwen. Het is een menselijke reactie en dus zeker niet erg om te ervaren. Hoe sterker je vecht tegen zenuwen, hoe erger ze worden en hoe sneller je er stress van gaat ondervinden. Ga je er echter rationeel mee om door het nerveuze gevoel te erkennen, dan kan het pas een plaats krijgen. Wat je zoon of dochter op dat moment het beste kan doen? Het uitten door erover te praten of ademhalingsoefeningen te doen. Doe het samen en praat er vooral veel over. Ook dat kan je kind behoeden voor stressvolle situaties!

15 Reacties

  1. Kelsey
    13 mei 2019 / 09:06

    Ahh goeie tips! Ik kan heel goed begrijpen dat kinderen hier last van kunnen hebben.

  2. 13 mei 2019 / 09:22

    Het lijkt allemaal zo logisch als je het ziet staan (of misschien is dat enkel bij mij omdat in de psychiatrie werkzaam ben), als volwassene heb je dat ook allemaal nodig, iedere mens heeft dat allemaal nodig… maar toch kan het soms zo moeilijk zijn om dit te handhaven

    Goed dat je dit bespreekt!!!!

  3. ingrid
    13 mei 2019 / 13:19

    en praten. met ze praten en ze laten praten over hoe ze zich voelen en wat ze er aan kunnen doen

  4. Juliette - Strongbody.nl
    13 mei 2019 / 16:15

    Het verschilt zo per kind. De één kan situaties zo naar zich neerleggen terwijl de ander gaat piekeren om kleine dingen. Ik denk dat het kwestie is van wat je kind nodig heeft en daarop te anticiperen.

  5. 13 mei 2019 / 19:08

    Bij ons dochtertje merk ik wel dat als het te druk is of als we te veel ondernemen dat ze slechter slaapt maar ook dagen erna overdag wat onrustiger is en veel meer huilt

  6. 14 mei 2019 / 11:03

    Goed stuk. Het is inderdaad heel raadzaam om al jong genoeg bezig te zijn met het aanleren van plannen. Zo belangrijk en ze hebben er ook in de toekomst heel veel aan. Handige tips!! Oh en idd gedisciplineerd zijn als ouders zijnde is ook een ding wat nog wel eens vergeten wordt….
    Deborah onlangs geplaatst…To bike or not to bike?My Profile

  7. 14 mei 2019 / 12:05

    Het is inderdaad belangrijk om overzicht te creëren en er ook samen over te praten!

  8. 14 mei 2019 / 17:50

    Je hebt een goed stuk geschreven! Goede tips voor mijn broer als aankomend vader. Ik ga deze even doorspelen.
    Sherry onlangs geplaatst…Foreo UFO reviewMy Profile

  9. 14 mei 2019 / 20:22

    Goede tips! Ik vond praten altijd heel fijn maar alleen als ik er zelf mee aan kwam. Ademshalingsoefeningen werken ook heeeel fijn!
    Mandy onlangs geplaatst…Praktijk examen tipsMy Profile

  10. 15 mei 2019 / 07:19

    Wat goed om dit te delen! De 3 R’en werken hier heel fijn in huis… Niet alleen voor gespannen kinderen, ook voor gespannen ouders 😉
    Nadia onlangs geplaatst…Moederdag bloghop 2019 [+Win!]My Profile

  11. 15 mei 2019 / 11:58

    Lijken me goede tips, maar praktijk lijkt me minder evident! Die van mijn zus bijvoorbeeld hebben nogal een eigen willetje en willen dan meestal niet langs slapen haha

  12. 16 mei 2019 / 13:53

    ik heb zelf geen kinderen, maar ik denk dat dit ook voor volwassenen geldt. praten en slapen zijn sowieso goede remedies

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: